![]() |
![]() |
||||||
![]() |
|
||||||
|
|||||||
![]() ![]() ![]() |
![]() A program témakörei1.
Témavezető: Köllő János
(KTI) Milyen mértékben függ össze a csak általános iskolát végzettek példátlan mértékű kiszorulása a munkaerőpiacról a "képzetlen" népesség alacsony tudásszintjével. Milyen (további) tényezők eredményeznek rendkívül alacsony álláskeresési intenzitást e társadalmi rétegben egyes volt szocialista országokban, köztük Magyarországon? 2. Témavezető: Kertesi Gábor
(KTI) Hol helyezkedik el a magyar közoktatás a nemzetközi mezőnyben, melyek a legfontosabb problémái, és milyen pontokon kellene beavatkozni ahhoz, hogy a magyar iskolarendszer és a vezető országok iskolarendszerének hatékonysága közötti különbségek ne növekedjenek hanem csökkenjenek? 3.
Témavezető: Varga Júlia (BCE, KTI) A tanulói eredményesség egyik legfontosabb meghatározója a tanári munka minősége. A 3. témakör meglévő adatbázisok és új adatfelvételek eredményeinek felhasználásával a tanári munkaerőpiac működését, a munkaerő-piaci változások és a tanári minőség, az önkormányzati finanszírozás és a tanári minőség összefüggéseit vizsgálja, valamint a tanárok települések, iskolák közötti elosztásának hatását a tanulói eredmények egyenlőtlenségére. 4.
Témavezető: Kertesi Gábor
(KTI) Milyen tényezők tartják fenn az iskolai szegregációt? Mi az alapvető oka annak, hogy az általános iskolai tanulók 25 százalékának rendkívül alacsony az iskolai teljesítménye? A 4. témakör kutatása kitüntetetten fontos célja az, hogy számot adjon a hátrányos társadalmi helyzetű és/vagy alacsony iskolai teljesítményű tanulók iskolai szegregációjáról. Az iskolarendszer egészére kiterjedő számításokat készítünk az iskolák közötti és iskolákon belüli szegregáció mértékéről, továbbá megpróbáljuk megbecsülni a szegregáció következményeit a tanulók iskolai teljesítményére. A kutatás longitudinális adatbázisra támaszkodva igyekszik statisztikailag tetten érni az alacsony iskolai teljesítményű (főként hátrányos helyzetű) tanulók általános iskola elvégzése utáni pályafutását és az igen jelentős mértékű (legalább 20 %-os) középiskolai lemorzsolódás társadalmi okait. 5.
Témavezető: Csapó Benő (SZTE) A nemzetközi felmérések nagy része a tantárgyi tartalmakhoz kötődik, továbbá csak meghatározott életkorokra terjed ki. Az 5. témakörben tervezett vizsgálatok a tudás mélyebb rétegeit mérik fel, készségeket, képességeket vizsgálnak, és széles életkori sávot fognak át. Ezeknek az eredményeknek az átfogó szintézise, az iskolarendszer által kibocsátott tudás részletes, egységes keretekbe foglalt leírása, a kognitív és affektív outputok, továbbá a tanulói és intézményi szintű elemzések egységben kezelése mind magyar, mind nemzetközi téren alapvető újdonságnak számít. |
||||||
|